جستجو در پایگاه اینترنتی کنگره مدیریت
Loading
اخبار روز
بهره وری سازمان های دولتی

بهره وري سازمانهاي دولتی هر کشور، یکی از مهمترین مؤلفه هاي توسعۀ آن کشور محسوب میشود.


ادامه مطلب ...

روش های تحقیق در بازار وتفاوت آن با تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی می‌تواند برای یک کسب‌وکار مشخص کند که چه محصولات یا خدمات جدیدی ممکن است سودآور باشند 


ادامه مطلب ...

استراتژی بازار محوری

در اين مقاله ضمن بررسي ابعاد استراتژي بازار محوري به رابطه ي آن با اهداف بازاريابي توجه شده است . 


ادامه مطلب ...

مدیریت انتقال تکنولوژی

اهميت تكنولوژي به عنوان عامل اصلي و موتور توسعه اقتصادي در جهان امروزمشخص است . تكنولوژي در دامان دانش پرورش مي يابد.


ادامه مطلب ...

نشست مدیریتی و تخصصی بازار آب برگزار شد

4 اسفند 1393

نشست مدیریتی و تخصصی بازار آب روز شنبه دوم اسفند ماه با حضور مدیران ارشد بخش آب و آبفا در محل وزارت نیرو برگزار شد.
به‌گزارش شبکه خبری آب ایران مهندس "محمد حاج‌رسولی‌ها" مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ابتدای جلسه با تشریح وصعیت منابع آب در ایران به انگیزه ها ، اهداف و انتظارات بخش آب کشور از مجموع برنامه هایی که تحت عنوان تقویت و ساماندهی بازار آب پیش بینی شده اشاره کرد .


وی در ادامه با بیان اینکه شرایط اقلیمی ایران خشک و نیمه‌خشک است، اظهار داشت: حدود 70 درصد بارندگی‌ها در ایران در 30 درصد وسعت کشور اتفاق می‌افتد و پراکندگی نامناسب بارش‌ها در کشور شرایط و مشکلات بسیاری را در توزیع آب ایجاد کرده است.
وی افزود: بیلان منابع آب کشور در شرایط نرمال حدود 413 میلیارد مترمکعب است که در شرایط موجود با توجه به پدیده تغییر اقلیم، 10 تا 15 درصد کاهش یافته است؛ با این وضعیت توزیع آب سطحی و زیرزمینی نیز با توجه به کاهش بارش‌ها دچار تغییر عمده شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هدف از تشکیل این کارگاه تخصصی و دعوت از دکتر چترتون برای حضور در این کارگاه را اهمیت تشکیل بازار آب در کشور عنوان کرد و افزود: با ایجاد بازار آب، هدف‌هایی همچون افزایش بهره‌وری و ارتقای ارزش اقتصادی آب، کنترل و جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب به‌ویژه در بخش کشاورزی، برقراری تعادل در نظام قیمت، عرضه و تقاضای آب، جلب مشارکت بخش‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در بخش آب، مدیریت و بهره‌برداری از تاسیسات آبی و واگذاری امور تصدی‌گری دولت در زمینه تامین، انتقال و توزیع آب به بهره‌برداران در کشور دنبال می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بخش آب، گفت: دلایلی همچون تصدی‌گری دولت در بخش آب موجب شده است در سال‌های گذشته سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای حضور در این بخش مشوقی نداشته باشد و برای همین، حضور بخش خصوصی در بخش آب در سطح کشور در حد صفر است.
حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: با بسترسازی طرح‌هایی همچون بازار آب و مشارکت بیشتر بخش خصوصی، امیدواریم بهره‌وری نیز در بخش آب افزایش یابد تا شرایط بحرانی موجود به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی که با رقابت در برداشت ایجاد شده است، سامان‌دهی شود.

بر اساس این گزارش دکتر "برایان چترتون" در ادامه این نشست اظهار داشت: منابع آب هر کشور را مانند یک مجموعه باید به‌صورت کلی دید که شامل آب‌های سطحی و آب‌های ذخیره‌شده در خاک است و باید بتوانیم بهره‌وری را از آبی که استفاده می‌کنیم، بالا ببریم.
وی هدف اصلی ایجاد بازار آب را مدیریت تقاضا عنوان کرد و افزود: نقطه آغاز بازار آب در استرالیا این بود که کل آب موجود در یک منطقه را به کشاورزان اختصاص دادیم و میزان تقاضا را در منطقه ثابت کردیم.
چترون ادامه داد: با اختصاص آب در حجم مشخص به هر کشاورز، هر یک از کشاورزان تلاش می‌کردند با استفاده از سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی، کمترین استفاده را از آب موجود کرده و بخشی از آب را ذخیره کنند و در ادامه کشاورز می‌توانست آب مازاد خود را در بازار آب بفروشد.
وی با بیان اینکه با توجه به تخصص اعضای نشست، بیشترین توجه ما به موضوع آب در کشاورزی ممرکز است، ادامه داد: آب در کشاورزی فقط یکی از نهاده‌ها است و باید تمامی جنبه‌های اقتصاد کشاورزی را مدنظر داشته باشیم؛ پیشتر نگاه غالب "محصول بیشتر به‌ازای قطره آب بیشتر" بود، اما باید توجه داشت که نگاه درست "سود بیشتر به‌ازای قطره آب بیشتر" است که در این صورت تمام جنبه‌های کشاورزی همچون نیروی انسانی و ادوات کشاورزی را نیز شامل می‌شود.
چترتون با تاکید بر اهمیت همراهی با اجرای برنامه‌ها، گفت: مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع آب باید پیش از تصمیم‌گیری جلب شود و از نظر آنان نیز در تدوین برنامه و اجرای آن استفاده شود، نه اینکه برنامه در غیاب آنان تدوین شود و سپس انتظار همراهی آنها را داشته باشیم.
وی یک راه بهره‌وری را کم کردن آب در دسترس عنوان کرد تا کشاورزان از آب موجود بهترین استفاده را داشته باشند و ادامه داد: در استرالیا آب طبق یک قرارداد با شرایط خاص در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و طبق شرایط قرارداد اگر کشاورز به بهره‌وری لازم نرسد، این اختیار از او سلب شده و به کشاورز دیگر اختصاص می‌یابد.
وی درباره نقطه ضعف بازار آب گفت: یک مشکل بزرگ بازار آب، سازگار نبودن با خشک‌سالی است، چراکه با وقوع خشک‌سالی، حقابه پیش‌بینی شده و تضمین‌شده کشاورزان قابل تامین نخواهد بود و بدین ترتیب قرارداد بین فروشنده آب و کشاورز به مشکل خواهد خورد



 


1040
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
عضویت در خبرنامه همایش

مرکز همایش