همایش بین المللی مدیریت ایران




جستجو در پایگاه اینترنتی کنگره مدیریت
Loading
اخبار روز
بهره وری سازمان های دولتی

بهره وري سازمانهاي دولتی هر کشور، یکی از مهمترین مؤلفه هاي توسعۀ آن کشور محسوب میشود.


ادامه مطلب ...

روش های تحقیق در بازار وتفاوت آن با تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی می‌تواند برای یک کسب‌وکار مشخص کند که چه محصولات یا خدمات جدیدی ممکن است سودآور باشند 


ادامه مطلب ...

استراتژی بازار محوری

در اين مقاله ضمن بررسي ابعاد استراتژي بازار محوري به رابطه ي آن با اهداف بازاريابي توجه شده است . 


ادامه مطلب ...

مدیریت انتقال تکنولوژی

اهميت تكنولوژي به عنوان عامل اصلي و موتور توسعه اقتصادي در جهان امروزمشخص است . تكنولوژي در دامان دانش پرورش مي يابد.


ادامه مطلب ...

تصمیم گیری ومدلهای آن

آيا تصميم گيري، پديده عجيب و ناشناخته ايست يا آنكه كار راحت و ساده ايست؟ هنوز معلوم نيست كه چگونه، چه موقع و كجا تصميم ساخته و پرداخته مي شود.


ادامه مطلب ...

فرایند توسعه محصول جدید

متغیر بودن قوانین رقابتی در دنیای کسب و کار، فرایند ارائه محصول جدید به بازار را با اهمیت خاصی جلوه داده است


ادامه مطلب ...

مدیریت و مالکیت فکری در سازمانهای دانش بنیان

فرایندهای مستندسازی دانش های کسب شده و یافته های پژوهشی با بهره گیری از مصادیق مالکیت های فکری (به ویژه ثبت اختراعات) و حقوق ناشی از آنها، از فرایندهای ضروری جهت پشتیبانی است.

 


ادامه مطلب ...

مدیریت مالی استراتژیک بر موفقیت سازمان ها

7 شهریور 1395

توانمندی مدیریت به عنوان یکی از اهرم‌های قوی و محرک‌های اصلی توسعه، موضوعی است که همواره مورد تاییدکارشناسان و مجریان بوده است. 


کنگره بین المللی جامع مدیریت ایران با هدف بررسی دستاوردها و تجربیات پژوهشی و کاربردی ارزنده پژوهشگران در زمينه مديريت و صنعت، معرفی نوآوری های دانش مدیریت وصنعت درحوزه داخلی و بین المللی و تبادل دیدگاه ها، ارتقاء فرهنگ پژوهش و نوآوري درتصميم گيري ها و سياستگذاري ها و .. با محوریت مدیریت مالی و سازمان های اقتصادی، مدیریت در شرایط تحریم اقتصادی، مدیریت سیستم ها و فناوری اطلاعات، مدیریت صنعتی و اجرایی، مدیریت بازاريابي و ارتباط با مشتريان  در آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می گردد.این گزارش توسط واحد پژوهش این کنگره تنظیم گردیده است.

چکیده: توانمندی مدیریت به عنوان یکی از اهرم‌های قوی و محرک‌های اصلی توسعه، موضوعی است که همواره مورد تاییدکارشناسان و مجریان بوده است. تقویت مدیریت مالی به عنوان یکی از مهمترین توانایی های مدیران سازمانها از ابزارهای کاربردی موثر در مسیر راهبری و مدیریت شرکتها و سازمانها و اجرای استراتژی های رشد و توسعه به شمار می رود.  تمرکز مدیریت مالی استراتژیک برروی چگونگی مدیریت شرکت و اتخاذ استراتژی های مناسب هنگام رکود اقتصادی و ورود شرکت ها به مرحله اضطرار مالی و افزایش ریسک کل است. مدیریت مالی استراتژیک نيز به مطالعه منابع و مصارف هرسازمانی مى‌پردازدو تبيين درجه و ميزان حضور مدیران در سازمان جهت تحقق اهداف فعاليت‌هاى مربوط به چگونگى انجام هزينه‌هاى سازمان ، روش‌هاى جمع‌آورى درآمدها و چگونگى نحوهٔ اداره وجوه و منابع مالى  بر عهده ی اوست. بينش استراتژيک مالی  در قالب عمل استراتژيک يعنى درک مخيلانه موقعيت مطلو ب سازمان و داشتن تصويرى از فرداى روشن و مطلوب است. اين تفکر مدیران را در راهبرد سازمان بسوی موفقیت و سیاستگزاری های مالی بهتر هدایت میکند. تحقق ثبات و مقاصد بلندمدت سازمان، توازن تراز پرداخت‌ها و بررسی سرمایه و تبیین روشها واستراتژیکها در جهت جمع آوری ثروت برای سهامداران از اهداف مدیریت مالی استراتژیک میباشد که تحقق این اهداف سازمان را بسوی موفقیت مالی روز افزون سوق میدهد.

واژگان کلیدی: مدیریت مالی استراتژیک، استراتژی مالی، موفقیت مالی سازمان،سیاستگزاری مالی،درآمد، هزینه.

مقدمه

بدیهی است که در دنیای امروز موفقیت سازمانها از طریق فعالیتهای همزمان بدست می آید. کنترل بموقع موجودی انبار، تولید و خدمات پس از فروش، نوآوری محصولات،حسابداری و کنترل ریسکهای تجاری و غیره در مسیر استاندارد شدن پیش میروند.با وجود فعالیت همزمان بخشهای مختلف سازمان،در حوزه ی مدیریت مالی استراتژیک تلفیق استراتژیها و مسائل مالی بر موفقیت سازمان می افزاید.در این راستا استراتژیهای مالی در جهت دستیابی به استراتژی روشن برای هدایت تولیدات آتی،معیار مناسب برای ارزیابی عملکرد سازمان ارائه میدهد. مدیریت مالی به تخصیص منابع کمیاب در سازمان سرو کار دارد و استراتژیهایش را برای متمایز ساختن خود از رقیبان هدفمند میکند.

چند مفهوم مهم در استراتژيهاي مالي

استراتژي مالي: بعدي از استراتژي است كه در حيطه مديريت مالي قرار دارد و شامل تصميم گيري در موردسرمايه گذاري ، تامين مالي كردن و سياست تقسيم سود مي شود.

مديريت مالي استراتژيك: مشخص كردن استراتژي هاي ممكن كه توانايي ( قابليت) حداكثر كردن ارزش

فعلي خالص  يك سازمان را داشته باشند، تخصيص منابع سرمايه اي كمياب براي فرصت هاي رقيب و اجرا وارزيابي استراتژي هاي انتخاب شده با هدف دستيابي به اهداف بيان شده.

هر دو تعريف بالا مشخص مي كنند كه استراتژي به اهداف بستگي دارد. براي يك شركت سود محور، مهمترين هدف استراتژيك، بهينه كردن ثروت مالكان شركت است. به اين معنا كه دستيابي به بالاترين سود ممكن همگام با برآورده كردن نيازهاي ذي نفعان مختلف شركت شامل سهامداران، قرض دهندگان، مشتريان، عرضه كنندگان، كاركنان و دولت) در مواردي مانند ماليات و محدويت هاي قانوني فعاليت(.

سلامت هر واحد تجاري بستگي به دستيابي به يك تعادل درست بين اهداف بلند و فرصت هاي كوتاه دارد.

مهمترين محدويت در رابطه با فرصتهاي كوتاه مدت اين است كه اين فرصت ها نبايد به هنگام يك ريسك

بزرگ كه مي تواند به حيات سازمان لطمه وارد كند، اتخاذ شوند. اگر اين عوامل به طور موثري متعادل شوند، نتيجه مي تواند دستيابي به اهداف مديريت مالي استراتژيك يعني حداكثر سازي ارزش مورد نظر سهامداران باشد.

هدف استراتژي مالي افزايش سرمايه با كمترين هزينه است كه اين كار به نوبه خود باعث افزايش ارزش مورد نظر سهامداران مي شود.

مهارتهاي مالي:

ضمن اينكه سازمان بوضوح به مهارتهاي بايگاني، نياز دارد، هر كس در سطح مديريت نيز بايستي داراي برخي از مهارتهايي باشند كه شامل:

- خواندن وتفسير گزارشهاي مالي

بودجه بندي

هزينه يابي

-توسعة پيشنهادات سرمايه اي

نقش مدیریت مالی  استراتژیک بر موفقیت مالی سازمان

اجرای استراتژی ها ایجاب می کند که سازمان هدف های سالانه در نظر بگیرد، سیاست ها را تعیین کند، در کارکنان انگیزه ایجاد کند و منابع را به گونه ای تخصیص دهد که استراتژی های تدوین شده به اجرا در آید. ارزیابی استراتژی ها بدان سبب باید استراتژیهای را مورد ارزیابی قرار داد که موفقیت امروز نمی تواند موفقیت فردا را تضمین نماید. قبل از هر چیز مدیریت مای استراتژیک یک وظیفه مدیریتی عالی است، چون موفقیت  بطور کامل مربوط به  آینده سازمان بوده و سعی در مشخص کردن راستا و جهت برای آن دارد، بدان جهت وظیفه اصلی مدیران  است. به این می اندیشد که در افق زمانی مشخص شده سازمان چه خواهد شد و برای گرفتن این نتایج چه کارهایی را باید انجام داد. استراتژیهای مالی سازمان با دیگر استراتژیها در ارتباطند و موفقیت سازمان درسایه ی همسو شدن این استراتژیها میباشد. در نمودار زیر رابطه ی این استراتژیها نشان داده شده است

 

سازمانها با محیطی که در آن قرار دارند در داخل هم بستگی و تعامل می باشند. در محیط هر تغییری صورت می گیرد سازمان نیز از آن تأثیر خواهد پذیرفت. بدین سبب مدیریت استراتژیک محیط را از نزدیک تعقیب می کند.مدیریت مالی استراتژیک اهداف، تصمیم و فعالیتهایی را که مشخص می کند در داخل سازمان تا پایین ترین سطوح برای هر کس نقطه شروع حرکت را تعیین می کند. به طور کلی استراتژی مالی سازمان طی مراحلی تدوین میشود که شامل چگونگی برآورده ساختن ترجیحات مشتریان، تخصیص منابع و اجرای استراتژیهای جدید به منظور رضایت مشتری، ارزیابی عملکرد و ارزیابی موفقیتها و شکستهای ناشی از کسب و کار میباشد.چنین به نظر میرسد که استراتژی مالی محوری ترین استراتژی سازمان میباشد لذا تعامل آن با دیگر استراتژیهای سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

در مدیریت مالی استراتژیک مدیریت سه نوع استراتژی مد نظر خواهد بود: مدیریت استراتژی سرمایه گذاری، تامین مالی و درنهایت سود آوری و ترکیب بهینه ی این سه نوع استراتژی و مدیریت مطلوب آن، موفقیت مالی سازمان را در بر خواهد داشت. مدیر مالی شركت به طور مداوم با تصمیماتی در این سه حوزه مواجه است و به دنبال دستیابی به تركیبی از سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به منظور هدایت صحیح موسسه در این سه حوزه است كه نهایتا هدف ایجاد ارزش و حداكثرسازی ثروت را برآورده كند. مبنای ایجاد ارزش كه هدف نهایی فعالیت یك موسسهء اقتصادی و دانش مدیریت مالی است بر این اصل ساده قرار دارد: امیدواری به این‌كه پولی كه از شركت یا موسسهء اقتصادی عایدتان خواهد شد بیش از پولی باشد كه به آن وارد می‌كنید. بر این اساس مدیر مالی به دنبال آن است كه با مدیریت كارآمد جریانات نقدی كوتاه و بلندمدت، وجوه نقد افزون‌تری ایجاد كند.

از اساسی ترین تصمیمات مدیران مالی سازمان چگونگی تامین مالی شرکت با کمترین هزینه میباشد و اهرم مالی در ساختار سرمایه شرکت نقش بسزایی دارد.بعد از ایجاد سرمایه برای سازمان که با هدف کم کردن هزینه سرمایه میباشد، ساختار سرمایه دنبال میشود، چگونگی سرمایه گذاری مطلوب از وظایف مدیران مالی استراتژیست سازمان میباشد که استراتژی مالی با تعیین و تکمیل خط مشی مالی را بر سازمان حاکم کنند. در نهایت بخش تقسیم سود مطرح است که سود انباشته ی مطرح بعنوان منبع تامین مالی میتواند بعنوان سهام یا بصورت نقدی تقسیم گردد.

مدیریت  مالی استراتژیک مجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک شرکت را تعیین می کند. مدیریت مالی استراتژیک عبارت است از بررسی محیطی، تدوین استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت استراتژیک بر نظارت و ارزیابی بر فرصت ها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت تأکید دارد. مقصود از تدوین استراتژی این است که مأموریت شرکت تعیین شود. شناسایی عواملی که در محیط خارجی، سازمان را تهدید می کنند یا فرصت هایی را به وجود می آورند. شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان، تعیین هدف های بلند مدت، در نظر گرفتن استراتژی های گوناگون و انتخاب استراتژی های خاص جهت ادامه فعالیت میباشد.

منبع باید ایجاد ارزش کند به این معنی که یا هزینه ها را کاهش دهد یا قیمت کالا را افزایش دهد. منابع باارزش و کمیاب، باید به سختی نیز قابل تقلید باشند. به منظور جلوگیری از تقلید رقبا و حفظ مزیت رقابتی منبع، باید موانعی وجود داشته باشد. یک منبع و بازده و خروجی آن وقتی قابل تقلید است که رقبا بتوانند همان منبع را ایجاد کرده یا به‌دست آورند. تاکید بر اجزا و محتوای استراتژی مانند موقعیت رقابتی و رابطه آن با عملکرد شرکت از مركز توجه خارج شد و محققان بر اینکه یک شرکت چگونه موقعیت رقابتی مناسبی می سازد و چه عواملی باعث می شود یک عملکرد خاص به‌دست آید تمرکز کردند.تحقیقات فرآیندی استراتژی، تمرکز بر آن دارد که چگونه یک مدیر می‌تواند به‌طور مستمر بر موقعیت استراتژیک شرکت از طریق تصمیم‌های مناسب و بكارگیری سیستم‌های اداری تاثیر گذارد. منظور از سیستم‌های اداری، ساختار سازمانی، برنامه‌ریزی، کنترل، انگیزش، مدیریت منابع انسانی و سیستم ارزشی شرکت است. رویکرد فرآیندی استراتژی، چگونگی شکل یافتن یک استراتژی اثربخش در سازمان و ارزش گذاشتن به آن و اجرای موثر آن را مورد توجه قرار می دهد.

نتیجه گیری

این مقاله ضمن توضیح استراتژیهای سازمان و جایگاه آنها در تبیین خط مشی سازمان به محوری ترین مسئله یعنی مدیریت مالی استراتژیک سازمان و نقش آن بر موفقیت مالی سازمانی اشاره داشت.مدیریت مالی کل شرکت نیازمند اتخاذ استراتژی مناسب است و این استراتژی در برگیرنده ی هزینه های واقعی است و سازمان باید آماده ی پرداخت چنین هزینه هایی باشد .در راستای موفقیت مالی سازمان،آموزش کارکنان، تولیدات، ادغام با شرکتهای بزرگتر، کاربرد برنامه استراتژیک مناسب واتخاذ استراتژیهای مالی از اهداف بلند مدت مدیریت مالی استراتژیک میباشد. هر یک از استراتژیهای مطرح شده چشم انداز متفاوتی را برای مدیران به‌منظور شناخت محیط و سازمان خود روشن می کند و در تصمیم‌گیریها هر یک به جنبه خاصی از موضوع می‌پردازند. مدیر با توجه به شرایط خاص سازمان خود می تواند با بهره‌گیری از این رویکردها جنبه خاصی از موضوع را روشن سازد.

علاقه مندان میتوانند برای آشنایی با نحوه ارسال مقاله در همایش جامع مدیریت ایران وهمچنین اطلاع از شرایط ثبت نام لینک های مربوطه را کلیک نمایند.

برچسب ها : همایش ، همایش بین المللی ، معرفی همایش ، گواهی ، گواهی نامه ، کارشناسی ارشد ، دکترا، مقاله ، پوستر ، مجلات برتر ، فراخوان مقاله ، پایان نامه، جزوه های ارشد ، کنکور ارشد ، گواهی نامه کنگره ، گواهی نامه کنفرانس ، هیات علمی ، نگارش مقاله ، نخستین کنگره بین المللی جامع مدیریت ایران ، راهنمای نگارش مقاله ، فراخوان مقاله ، ثبت نام ، تدوین مقاله ، گواهی پذیرش مقاله ، گواه پذیرش مقالات ، اساتید ، پژوهشگران ،درباره مقاله ، مقاله ، پوستر ، مجلات برتر ، فراخوان مقاله ، پایان نامه، جزوه های ارشد ، کنکور ارشد ، گواهی نامه کنگره ، گواهی نامه کنفرانس ، مدیریت استراتژیک، موفقیت مالی،مدیریت مالی استراتژیک، استراتژی مالی، موفقیت مالی سازمان،سیاستگزاری مالی،درآمد، هزینه


337
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 




مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران