همایش بین المللی مدیریت ایران




جستجو در پایگاه اینترنتی کنگره مدیریت
Loading
اخبار روز
بهره وری سازمان های دولتی

بهره وري سازمانهاي دولتی هر کشور، یکی از مهمترین مؤلفه هاي توسعۀ آن کشور محسوب میشود.


ادامه مطلب ...

روش های تحقیق در بازار وتفاوت آن با تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی می‌تواند برای یک کسب‌وکار مشخص کند که چه محصولات یا خدمات جدیدی ممکن است سودآور باشند 


ادامه مطلب ...

استراتژی بازار محوری

در اين مقاله ضمن بررسي ابعاد استراتژي بازار محوري به رابطه ي آن با اهداف بازاريابي توجه شده است . 


ادامه مطلب ...

مدیریت انتقال تکنولوژی

اهميت تكنولوژي به عنوان عامل اصلي و موتور توسعه اقتصادي در جهان امروزمشخص است . تكنولوژي در دامان دانش پرورش مي يابد.


ادامه مطلب ...

تصمیم گیری ومدلهای آن

آيا تصميم گيري، پديده عجيب و ناشناخته ايست يا آنكه كار راحت و ساده ايست؟ هنوز معلوم نيست كه چگونه، چه موقع و كجا تصميم ساخته و پرداخته مي شود.


ادامه مطلب ...

فرایند توسعه محصول جدید

متغیر بودن قوانین رقابتی در دنیای کسب و کار، فرایند ارائه محصول جدید به بازار را با اهمیت خاصی جلوه داده است


ادامه مطلب ...

مدیریت و مالکیت فکری در سازمانهای دانش بنیان

فرایندهای مستندسازی دانش های کسب شده و یافته های پژوهشی با بهره گیری از مصادیق مالکیت های فکری (به ویژه ثبت اختراعات) و حقوق ناشی از آنها، از فرایندهای ضروری جهت پشتیبانی است.

 


ادامه مطلب ...

سه عامل اصلی در تحقق تولید ملی

16 شهریور 1395

ارتقا کیفیت محصولات در سطح جهانی، اهمیت دادن به سلیقه مصرف کنندگان داخلی، رشد دانش فنی در جهت افزایش بهره وری، توجه به قیمت کالای داخلی در جهت رقابت با کالاهای جهانی، استفاده بهینه از حامل های انرژی در فرایند تولید از ملزومات نقش موثر تولید کننده در جهت حمایت از تولید داخلی می باشد.

 


کنگره بین المللی جامع مدیریت ایران با هدف بررسی دستاوردها و تجربیات پژوهشی و کاربردی ارزنده پژوهشگران در زمينه مديريت و صنعت، ارتقاء فرهنگ پژوهش و نوآوري درتصميم گيري ها و سياستگذاري ها، با محوریت مدیریت مالی و سازمان های اقتصادی، مدیریت صنعتی و اجرایی و... در آذرماه سال جاری در تهران برگزار می گردد. این گزارش که در رابطه با یکی از محورهای اصلی این کنگره با عنوان تحریم ها و فرصت های بین المللی در ارتقاء تولید ملی میباشد، توسط واحد پژوهش این کنگره تهیه گردیده تا در اختیار علاقه مندان قرارگیرد.

ارتقا کیفیت محصولات در سطح جهانی، اهمیت دادن به سلیقه مصرف کنندگان داخلی، رشد دانش فنی در جهت افزایش بهره وری، توجه به قیمت کالای داخلی در جهت رقابت با کالاهای جهانی، استفاده بهینه از حامل های انرژی در فرایند تولید از ملزومات نقش موثر تولید کننده در جهت حمایت از تولید داخلی می باشد.

سال 1395 از جانب مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده است. توفیق اقتصادمقاومتی  بدون حمایت از تولیدملی وزمینه سازی فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، امکان پذیر نخواهد بود. اقتصاد مقاومتی، به معنی ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها و عبور از سختی‌ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی نیاز است.

 با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار جهانی در زمینه نظامی، تهاجمات به عرصه های دیگرکشیده شده است. اگر اقتصاد بخواهد در مقابل تهدیدات مقاوم باشد و به اهداف مورد نظر برسد باید اساس سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر متوجه تولید باشد و ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود باید بیشتر در حوزه تولید حاصل شود تا قسمت‌های دیگر.

 حمایت از تولید داخلی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است، همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد. ضروروت حمایت از تولید ملی بیش از هر موقعیت دیگری، برای تحقق اقتصادمقاومتی  مورد نیاز هست.

 نقش دولت در حمایت از تولید داخلی

 بدون شک با تداوم سیاست های حمایتی، سرمایه گذار و تولید کننده می توانند تشویق به تولید کالای با کیفیت و با قیمت مناسب شوند و در بازار خواهند ماند. سرمایه گذار و تولید کننده زمانی در بازار تولید و توزیع حضور می یابند که احساس کنند سیاست های نرخ ارز، قیمت گذاری کالا، وام بانکی، نرخ سود و سایر هزینه های مالی و تولید، قوانین کار و مالیات و سرمایه و...بهتر شده اند و هر چهار بازار کالا، پول، کار و سرمایه، با شفافیت و کارایی مناسب همراه باشند. تجربه کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی و کشورهای موفق امریکای لاتین مثل برزیل نشان داده است که تا چه حد سیاست گذاریهای دقیق و منظم می تواند روند شکوفایی اقتصاد را سرعت ببخشد. نکته بسیار مهم و اساسی که همواره باید به ان توجه شود، آن که حمایت دولت از تولید کننده داخلی نباید بی قید و شرط  باشد بلکه باید مشروط و زمان دار باشد و صاحب صنعت باید متوجه باشد که در زمان محدودی باید به سطح جهانی برسد.

مهمترین راهکارهای حمایتی دولت از تولید ملی

بهبود فضای کسب و کار و و ثبات در تصمیم گیری ها و قوانین از جمله مواردی است که سرمایه گذار قادر به پیش بینی نتیجه کار خود خواهد بود و قادر خواهند بود در این مسیر قدم بگذارند. اصلاح قوانین دست و پا گیر و زائد اقتصادی که در برخی موارد منجر به تعطیلی کارخانه ها و شهرک های صنعتی می شود. ایجاد ارتباط بین بازار سرمایه و پول از طریق انتشار اوراق مشارکت نه تنها از روش های تامین مالی پایدار و غیر تورمی می باشد بلکه باعث تقویت سیستم مالی کشور می شود.

 اجرای دقیق سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و تقویت بخش خصوصی و رقابتی کردن اقتصاد می تواند موثر باشد و مانع بزرگی بر سر راه تحریم های خارجی بر اقتصاد داخلی باشد. تقریبا اکثر اقتصاددانان معتقدند که واردات بی رویه و قاچاق کالا یکی از بزرگترین معضلات هر اقتصادی می تواند باشد و نقش دولت در واردات مدیریت شده و جلوگیری از قاچاق کالا بسیار حیاتی است. از انجایی که بخش وسیعی از بازار کالا و خدمات به نرخ ارز وابسته است و نوسانات نرخ ارز باعث خروج قیمت از دایره اقتصاد می شود لذا مدیریت بازار ارز هم از وظایف مهم دولت در حمایت از تولید داخلی می باشد.                               

 منافع اقتصادی حمایت ازتولید ملی

 طی سال های اخیر اقتصاد کشور به واسطه اعمال تحریم های اقتصادی غرب با مشکلاتی مواجه شده است. اما اصلی ترین مشکلی که پس از بروز تحریم ها رخ داده تامین کالاهایی است که مردم به آنها نیاز دارند. کالاهایی که عمده آنها به واسطه عدم توجه به تولید داخل و حمایت های لازم از صنعت با خروج گسترده ارز وارد کشور می شود. اعمال تحریم های اقتصادی در سال های اخیر این موضوع را بیش از گذشته ضروری کرده است که باید بیش از پیش به تولید داخل توجه شود؛ چرا که با توسعه صنایع بومی می توان به راحتی بخش قابل توجهی از نیازهای اساسی مردم به کالاهای مختلف را در داخل کشور برطرف کرد.

 این موضوع علاوه بر بی نیازی به کشورهای غربی مزایای فراوانی را نیز برای اقتصاد کشور به همراه دارد. یکی از مهمترین مزایای حمایت از تولید ملی را حفظ مشاغل موجود، ایجاد مشاغل جدید  و در نتیجه کاهش بیکاری می شمارند. بنیان های امنیتی و دفاعی کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم تقویت خواهد شد. درامدهای مالیاتی دولت در نتیجه افزایش حجم منافع جمعی افزایش پیدا خواهد کرد و امکان ارائه خدمات عمومی بیشتر خواهد بود، از خروج سرمایه به بیرون از کشور به دلیل امکان استفاده بهینه سرمایه گذار از سرمایه خویش در داخل کشور جلوگیری خواهد شد و با افزایش تولید ملی و تقویت پول ملی و امکان استفاده از پول ملی در مبادلات، وابستگی کشور به ارز خارجی کاهش پیدا خواهد کرد.

 شفافیت اقتصادی و کاهش حجم فعالیت های زیرزمینی، کم شدن واردات و مثبت شدن تراز تجاری، افزایش فعالیت بخش خصوصی، کاهش وابستگی به درامدهای نفتی، شکل گیری ساختارهای نظارتی دولت در نتیجه فعال شدن بخش خصوصی و کاهش نقش تصدی گری دولت و امکان حضور در بازارهای رقابتی جهانی را از عمده مزایای سیاست های حمایتی از تولید ملی بر شمرد.

دولت، مردم و تولید کننده

مسائل موجود در زمینه حمایت از تولید ملی قابل تقسیم به چند دسته می باشند. دسته ای مربوط به نقش دولت و حاکمیتی می باشد که دارای یکی از مهمترین نقش ها برای بالندگی  تولید و مصرف داخلی می باشد. دولت با توجه به ابزارها و سیاست های اجرایی که دارد نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.

دسته دیگر مربوط به نقش مردم می باشد. بنا به تاکید رهبر فرزانه انقلاب بخش عظیم حمایت از تولید ملی به مردم باز می گردد و نقش مردم در این حمایت کمتر از دولت و بازیگران اقتصادی مثل کارگران و سرمایه گذاران نیست. لذا کم توجهی و عدم استقبال افراد جامعه از تولید داخلی نه تنها دارای معضلات فرهنگی است بلکه باعث وابستگی و در نهایت رکود اقتصادی و اجتماعی منجر خواهد شد.

دسته اخر مربوط به نقش تولید کنندگان در حمایت از تولید داخلی می باشد. ارتقا کیفیت محصولات در سطح جهانی، اهمیت دادن به سلیقه مصرف کنندگان داخلی، رشد دانش فنی در جهت افزایش بهره وری، توجه به قیمت کالای داخلی در جهت رقابت با کالاهای جهانی،  استفاده بهینه از حامل های انرژی در فرایند تولید از ملزومات نقش موثر تولید کننده در جهت حمایت از تولید داخلی می باشد.

لذا هر سه نقش دولت، مردم و تولید کننده تفکیک ناپذیر، مکمل و نیازمند ایجاد بسترهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای حمایت از تولید داخلی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی می باشد.

از پژوهشگران علاقه مند دعوت می شود تا جهت نحوه حضور و ارسال مقالات علمی پژوهشی خود در کنگره بین المللی جامع مدیریت ایران لینک های مربوطه را کلیک نمایند.

برچسب ها: کنگره بین المللی جامع مدیریت ایران، مديريت و صنعت، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی و اجرایی، افزایش بهره وری، کالای داخلی، فرایند تولید، تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدملی، مدیریت بازار، همایش مدیریت ، همایش بین المللی مدیریت جامع ، معرفی همایش مدیریت جامع، گواهی مدیریت ، گواهی نامه همایش مدیریت ، کارشناسی ارشد مدیریت ، دکترا مدیریت ،PHD، مقاله مدیریت ، پوسترمدیریت ، مجلات برتر مدیریت ، فراخوان مقاله مدیریت، ، نخستین کنگره بین المللی جامع مدیریت ایران ، راهنمای نگارش مقاله مدیریت ، ثبت نام همایش مدیریت ، تدوین مقاله مدیریت، گواهی پذیرش مقاله مدیریت ، گواه پذیرش مقالات مدیریت، اساتیدمدیریت ، پژوهشگران مدیریت ،درباره مقاله مدیریت، چاپ مقالات ISI و ISC ،دریافت مقاله مدیریت ، اکسپت مقاله مدیریت ، اکسپت مقالات مدیریت ، نمایه شدن مقاله مدیریت


173
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 




مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران