همایش بین المللی مدیریت ایران




جستجو در پایگاه اینترنتی کنگره مدیریت
Loading
اخبار روز
بهره وری سازمان های دولتی

بهره وري سازمانهاي دولتی هر کشور، یکی از مهمترین مؤلفه هاي توسعۀ آن کشور محسوب میشود.


ادامه مطلب ...

روش های تحقیق در بازار وتفاوت آن با تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی می‌تواند برای یک کسب‌وکار مشخص کند که چه محصولات یا خدمات جدیدی ممکن است سودآور باشند 


ادامه مطلب ...

استراتژی بازار محوری

در اين مقاله ضمن بررسي ابعاد استراتژي بازار محوري به رابطه ي آن با اهداف بازاريابي توجه شده است . 


ادامه مطلب ...

مدیریت انتقال تکنولوژی

اهميت تكنولوژي به عنوان عامل اصلي و موتور توسعه اقتصادي در جهان امروزمشخص است . تكنولوژي در دامان دانش پرورش مي يابد.


ادامه مطلب ...

تصمیم گیری ومدلهای آن

آيا تصميم گيري، پديده عجيب و ناشناخته ايست يا آنكه كار راحت و ساده ايست؟ هنوز معلوم نيست كه چگونه، چه موقع و كجا تصميم ساخته و پرداخته مي شود.


ادامه مطلب ...

فرایند توسعه محصول جدید

متغیر بودن قوانین رقابتی در دنیای کسب و کار، فرایند ارائه محصول جدید به بازار را با اهمیت خاصی جلوه داده است


ادامه مطلب ...

مدیریت و مالکیت فکری در سازمانهای دانش بنیان

فرایندهای مستندسازی دانش های کسب شده و یافته های پژوهشی با بهره گیری از مصادیق مالکیت های فکری (به ویژه ثبت اختراعات) و حقوق ناشی از آنها، از فرایندهای ضروری جهت پشتیبانی است.

 


ادامه مطلب ...

چالشها وفرصت هادر یادگیری الکترونیکی

6 مهر 1395

ظرفیت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در حمایت از یادگیری چند رسانه ای باعث روی آوردن مؤسسات آموزشی به یادگیری الکترونیکی شده است. این نوع آموزش با اینکه هنوز زمان کودکی خود را می گذراند


کنگره بین المللی جامع مدیریت ایران با هدف بررسی دستاوردها و تجربیات پژوهشی و کاربردی ارزنده پژوهشگران در زمينه مديريت و صنعت، معرفی نوآوری های دانش مدیریت وصنعت درحوزه داخلی و بین المللی و تبادل دیدگاه هادر سال جاری در تهران برگزار می گردد. این گزارش که در خصوص یادگیری الکترونیکی که یکی از محورهای این همایش می باشد تهیه گردیده است.

ظرفیت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در حمایت از یادگیری چند رسانه ای باعث روی آوردن مؤسسات آموزشی به یادگیری الکترونیکی شده است. این نوع آموزش با اینکه هنوز زمان کودکی خود را می گذراند بر آموزش سراسر دنیا تأثیر جهانشمول و مؤثری گذارده است اما در بحث امکان این پدیده دیری نخواهد پایید تا این تأثیر بر ابعاد مختلف آموزش حرفه ای بین المللی تاثیر موثر خود را به عنوان یک انقلاب آموزشی به نمایش بگذارد.

تعاریف یادگیری الکترونیکی

از یادگیری الکترونیکی تعاریف متعدد و متفاوتی وجود دارد .با این وجود ارائه تعریفی که جامع و مورد قبول همگان باشد دشوار است. سام نایدو(2006) یادگیری الکترونیکی را استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس و یادگیری می داند. به عقیده کراس که خیلی ها وی را به عنوان مخترع واژۀ یادگیری الکترونیکی می دانند، یادگیری الکترونیکی دارای شش نشانۀ زیر است:

1. یادگیری الکترونیکی توسط اینترنت صورت می گیرد.

2. یادگیری الکترونیکی مبتنی بر یادگیری به وسیله تلاش و کوشش توسط خود فراگیر با بهره گیری از فن آوریهای جدید است.

3. یادگیری الکترونیکی قابلیت انجام فرایند های اداری و مدیریتی از قبیل ثبت نام، پرداخت شهریه، نظارت بر روند اجرای فعالیت های دانشجو، تدریس و نظارت و اجرای ارزشیابی را از راه دور فراهم می سازد.

4. یادگیری الکترونیکی فراگیر محور است و به ویژگیهای فردی فراگیران توجه می شود.

5. یادگیری الکترونیکی با جدید ترین اطلاعات همراه است.

6. یادگیری الکترونیکی می تواند مجموعه ای از روشهای آموزشی را در بر داشته باشد( نظیر کلاسهای مجازی ، همکاری دیجیتالی ، شبیه سازی و ... ). از نظر گریسون و آندرسون (1384)، یادگیری الکترونیکی به آن نوع یادگیری اطلاق می گردد که در محیط شبکه و اینترنت و در ساختی رسمی به وقوع می پیوندد و مجموعه ای از تکنولوژیهای چند رسانه ای در ایجاد آن به کار می روند.

انواع ارتباط در آموزش الکترونیکی

1- ارتباط همزمان:

در حالت همزمان، اگرچه ممکن است شرکت کنندگان در فواصل دور از هم قرار داشته باشند اما ارتباط در یک زمان صورت می گیرد.آنها در یک زمان ارتباط برقرار می کنند و به محض اینکه نظرات دیگران را دریافت کردند به آن پاسخ می دهند. در ارتباط همزمان ، ابزار مختلف نقشهای متفاوتی را در حمایت یادگیرندگان ایفا می نمایند. در حالیکه بعضی از این ابزارها برای ایجاد ارتباط تنها متکی بر متن هستند، ابزارهای دیگر از صوت و تصاویر ویدئویی به همراه مجموعه ای از فضاهای کاری اشتراکی،نقشه های مفهومی، اتاقهای گپ و گفتگو، تبادل فایل ها و ... استفاده می نمایند.

2- ارتباط غیر همزمان

این نوع ارتباط فرصتهایی را برای تربیت یادگیرندگان مستقل و خود هدایتگر به وجود آورده ، پایه ای برای یادگیری مادام العمر فراهم می آورد، ضمن اینکه در بعضی موارد حق انتخاب بیشتری را برای دانش آموزان و دامنه ای وسیعتر از راهبردهای تدریس را در اختیار معلمان قرار می دهد. همایش های رایانه ای و پست الکترونیکی گزینه های متنوعی را برای حمایت معلم- محور ارائه می نمایند و می توانند به شکل رسمی به عنوان بخشی از واحد درسی و یا به شکل غیر رسمی مورد استفاده قرار گیرند.

فرصتها و مزایای یادگیری الکترونیکی

· یادگیری فراتر از مرزهای زمان و مکان

· یادگیری مادام العمر · سهولت در یادگیری با استفاده از چند رسانه ایها

· دسترسی به کتابخانه های دیجیتال

· امکان ارتباط بین دانشجویان و دانش آموزانی که دارای فرهنگ ها، عقاید و تجربیات گوناگونی هستند.

· شرکت در کلاسهای درس اساتید و متخصصان خارج از کشور

· کاستن از هزینه های آموزشی · قابلیت انعطاف در برنامه درسی

چالش ها و موانع

· موانع ارتباطی · موانع مرتبط با توانایی و امکانات

· نگرش های اساتید به خصوص ترس از جایگزینی انسانها با رایانه

· مقاومت در برابر تغییر · فقدان رهبری و سیاستگذاری منسجم

· عدم پذیرفتن قانون حق مؤلف در جامعه نرم افزاری کشور که مدیریت نرم افزاری را به مشکل مواجه می کند.

· عدم استقبال یادگیرندگان از آموزشهای صرفاً آنلاین

· کمبود نیروی کار متخصص در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات

· عدم وجود استانداردهای مشخص برای ارزیابی برنامه های آموزشی

· عدم امکان آموزش به جمع کثیری از یادگیرندگان در صورت به کار گیری تدریس همزمان و تعاملی

· اعتبار مدارک تحصیلی دانش آموختگان مؤسسات آموزش الکترونیکی

پیشنهادات و راهکارها

· تحقیق و برنامه ریزی راهبردی

· افزایش نیروی انسانی مجرب، متخصص و همگام با فن آوری روز

· ایجاد نهادهای قانونی برای تنظیم روابط و ایجاد شرایط رقابتی

· تصویب قوانین صریح، شفاف و اجرایی در این حیطه

· تشویق بخش خصوصی و شرکتهای خارجی به سرمایه گذاری در این بخش

· استفاده از الگوهای علمی طراحی آموزشی برای طراحی محیط های آموزش مجازی

· هم راستا شدن دیگر رسانه های جمعی در ترویج و فرهنگ سازی در استفاده از یادگیری الکترونیکی

· طراحی نرم افزارهای بومی

· وجود استانداردهای خاص برای ارزشیابی برنامه های یادگیری الکترونیکی

· استفاده از تجربۀ کشورهای پیشرو در زمینه یادگیری الکترونیکی

· تأکید بر یادگیری فن آوری اطاعاتی و گسترش سواد الکترونیکی و رایانه ای در مدارس · تغییر ساختارهای آموزشی در سطوح متوالی ابتدایی تا دانشگاه مطابق با نیازها و تدارک پشتیبانی های لازم

· پذیرش مدرک تحصیلی دوره های یادگیری الکترونیکی به عنوان مدارک تحصیلی معتبر

جمع بندی

فناوری اطلاعات و به طور اخص یادگیری و آموزش الکترونیکی در عرصه تعلیم و تربیت ظرفیتهای بسیاری برای همه عناصر آموزش و پرورش ایجاد کرده است. مواردی همچون فراهم آوردن یادگیری مادام العمر ، پرداختن به سطوح شناختی بالاتر، تربیت یادگیرنده مستقل، دسترسی به بانکهای اطلاعاتی غنی و متنوع و غیره در سایه به کارگیری این فناوری ها در آموزش به دست می آید. می توان گفت یادگیری از طریق رایانه و اینترنت از هر شکل و از هر نوعی یادگیری از طریق انجام دادن است که خود یادگیری عمیق تر، پایدارتر و غنی تر را به دنبال دارد. اما وجود چنین فرصتهایی به معنی خالی از عیب بودن این آموزشها و روبه رو نشدن با چالش ها نیست. ایرادهایی همچون ضعیف عمل کردن این آموزش ها در بعد اجتماعی، ارزشها ، هنجارها و همچنین نوع رویکرد این آموزشها به فرهنگ و زبان بومی، امنیت یادگیرنده در این محیط ها از انتقادهایی است که به آن وارد می دانند. همچنین چالش هایی همچون عدم زیر ساختهای فنی، فرهنگی و انسانی ، نبود محتواهای مناسب و دارای طراحی قوی ، عدم مدیریت مناسب این محیط ها ، نبود استانداردی مشخص برای طراحی محیط، محتوا و ارزشیابی آنها و مواردی از این قبیل وجود دارند که برنامه ریزی دراز مدتی را جهت برطرف کردن این موانع و چالش ها می طلبد.

علاقه مندان می توانند جهت آشنایی با محورهای همایش وهمچنین آشنایی با روش تدوین مقاله در کنگره بین المللی مدیریت جامع ایران، لینک های مرتبط را کلیک نمایند.

برچسب ها : همایش مدیریت ، همایش بین المللی مدیریت جامع ، معرفی همایش مدیریت جامع، گواهی مدیریت ، گواهی نامه همایش مدیریت ، کارشناسی ارشد مدیریت ، دکترا مدیریت ، نمایه شدن مقالات مدیریت ، ارسال گواهی نامه مدیریت، دریافت گواهی پیش از موعد مدیریت جامع ، هیات علمی مدیریت ، نگارش مقاله مدیریت، نخستین کنگره بین المللی جامع مدیریت ایران ، راهنمای نگارش مقاله مدیریت ، ثبت نام همایش مدیریت ، تدوین مقاله مدیریت،مدیریت سیستم ها و فناوری اطلاعات، مدیریت صنعتی و اجرایی، مدیریت بحران، مدیریت و مهندسی کیفیت، مدیریت پروژه، مدیریت دانش و تکنولوژی، مدیریت حمل و نقل، مدیریت بازاريابي، مدیریت بازاريابي و ارتباط با مشتريان، مدیریت برند، مديريت ارتباط با مشتريان، مدیریت مالی شرکت‌ها


179
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 




مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران